Υπέρταση και καλοκαίρι: Πως να την διαχειριστείτε

Υπέρταση και καλοκαίρι: Πως να την διαχειριστείτε

Η αρτηριακή υπέρταση είναι η αυξημένη πίεση του αίματος στο εσωτερικό του τοιχώματος των μεγάλων αρτηριών του σώματος. Eμφανίζουν τα άτομα στα οποία είτε η συστολική τους πίεση καταγράφεται ≥ 140 mmHg, είτε η διαστολική τους είναι ≥ 90 mmHg.

Η υπέρταση, αν και αρκετά διαδεδομένο πρόβλημα το οποίο πολλές φορές παραγνωρίζεται καθώς μπορεί να είναι ασυμπτωματική για αρκετό χρονικό διάστημα. Εκτιμήσεις καταδεικνύουν πως ένας στους τέσσερις ενήλικες έχει υπέρταση και μπορεί να εκδηλωθεί ανεξαρτήτου ηλικίας και φύλου.

Παράγοντες κινδύνου ανάπτυξης της υπέρτασης είναι:

  • Ηλικία
  • Οικογενειακό ιστορικό
  • Παχυσαρκία
  • Κάπνισμα
  • Καθιστική ζωή
  • Υπερκατανάλωση άλατος και αλκοόλ
  • Στρες

Πίεση και καλοκαίρι

Η αρτηριακή πίεση κυμαίνεται εποχιακά, με τις τιμές της να είναι χαμηλότερες το καλοκαίρι σε σχέση με το χειμώνα, αλλά μόνο κατά τη διάρκεια της μέρας. Η αρτηριακή πίεση και ιδίως η συστολική (η «μεγάλη» πίεση) τείνει να μειώνεται κατά μέσο όρο 5-10 mmHg, γεγονός που αποδίδεται στους περιβαλλοντικούς παράγοντες αλλά και στην αλλαγή τρόπου ζωής (π.χ. αδυνάτισμα εν όψει παραλίας, κολύμπι, χαλάρωση)
Επίσης οι υψηλές θερμοκρασίες προκαλούν στον οργανισμό μας αυξημένη εφίδρωση με αποβολή ηλεκτρολυτών, και αγγειοδιαστολή, με αποτέλεσμα να μειώνεται η πίεση σε όσους εκτίθενται στον ήλιο. Επίσης ρόλο παίζει και η έκθεση στον ήλιο καθαυτή, καθότι η σύνθεση της βιταμίνης D και της παραθορμόνης επηρεάζουν με την σειρά τους τα επίπεδα της πίεσης.

Γενικές οδηγίες

Καλή διατροφή με αρκετά φρούτα και λαχανικά και άσκηση είναι το κλειδί για την καταπολέμηση της υπέρτασης. Συγκεκριμένα ο ασθενής πρέπει:

  • Να αποφεύγει τις ακραίες συμπεριφορές όσον αφορά την διατροφή και την άσκηση (π.χ. να μένει όλη μέρα νηστικός και να τρώει μία φορά το βράδυ).
  • Να κάνει πολλά και μικρά γεύματα μέσα στην ημέρα, να αποφεύγει τα βαριά, γεμάτα λίπη γεύματα και να προτιμάει τις σαλάτες με λίγο λάδι, λαχανικά, ψητά και φρούτα, διότι ο στόχος είναι να παράγει ο οργανισμός λίγη θερμότητα και να αποβάλλει πολλή, ώστε να δροσίζεται.
  • Να πίνει άφθονο δροσερό νερό ή φυσικούς χυμούς και να αποφεύγει τις καταχρήσεις στα οινοπνευματώδη ποτά. Αυστηρά ένα ποτήρι κρασί ή μία μπύρα δεν επηρεάζει καθόλου την πίεση.
  • Να φοράει ελαφρά, ανοικτόχρωμα βαμβακερά ρούχα, γυαλιά ηλίου και καπέλο και να βαδίζετε στην σκιερή πλευρά του πεζοδρομίου.
  • Να κολυμπάει και να περπατάει τις πρωινές ή τις απογευματινές προς βραδινές ώρες που είναι πιο δροσερό το περιβάλλον.
  • Να μετράει με συνέπεια την πίεση. Αν είναι ρυθμισμένη, να την μετράει μία φορά την εβδομάδα ή ανά 15θήμερο μετά το πρωινό ξύπνημα. Αν όμως είναι αρρύθμιστη να την μετράει με τη συχνότητα που έχει συστήσει ο γιατρός.